Handicapkørsel
Tilbud til svært bevægelseshæmmede eller blinde og stærkt svagsynede borgere på 18 år og derover
Sydtrafiks Handicapkørsel er et tilbud til svært bevægelseshæmmede eller blinde og stærkt svagsynede borgere på 18 år og derover.
Kørselsordningen er for borgere i den jyske del af Region Syddanmark, og er en del af Flextrafik hos Sydtrafik. Flextrafik udføres af mindre vogne der kører på bestilling. Det er kørsel fra adresse til adresse efter dit behov. Du kører sammen med andre og vognen kører måske en omvej for at hente dem.
Det er hjemkommunen der afgør, om man er berettiget til Handicapkørselsordningen.
Handicapkørsel kan bruges til alle formål.
-
Du kan køre handicapkørsel alle ugens dage fra 6 morgen til midnat. Det er også muligt at bestille kørsel om natten til dobbelt takst. Der er særlige regler og bestillingsfrister i julen og til nytår.
Du kan bestille helt op til 14 dage før, men altid mindst 2 timer før afhentning.
Kommunen kan godkende (visitere) dig til ekstra service bl.a. gratis ledsager, kørestol og ekstra hjælp fra chaufføren
Du har som hovedregel op til 104 ture til rådighed om året. Nogle kommuner tilbyder mere end 104 ture. Tjek med din hjemkommune.
Når du bestiller en tur med et ønsket tidspunkt, bliver det højst 15 minutter før og senest 45 minutter senere. Du får oplyst det planlagte tidspunkt.
Ventetid: Du skal holde dig klar ved gadedøren (i gadeniveau) fra 5 minutter før til 15 minutter efter det planlagte tidspunkt.
Fremme til tiden? Hvis du skal nå et tog eller har en frisørtid, fortæller du os blot, hvornår du senest skal være fremme. Vi regner baglæns og sikrer os, at du når hvad du skal. Derfor kommer du ofte i god tid, dog højst 30 minutter før.
-
Du betaler 4,00 kr. pr. km (minimum 45 kr. pr. tur).
Du får oplyst prisen ved bestilling.
Du kan betale for din handicapkørsel på følgende måder:
- Du kan betale kontant til chaufføren ved indstigning. Hav så vidt muligt lige penge med
- Du kan betale med dit betalingskort til chaufføren ved indstigning
- Du kan være tilmeldt Flextrafik med faktura og få tilsendt en månedsfaktura
- Hvis du bestiller via selvbetjening, kan du tilknytte et betalingskort, så betalingen trækkes automatisk i stedet for at betale i bilenBEMÆRK: Sydtrafik sender en faktura, hvis beløbet ikke kan trækkes på kortet
-
Du kan bestille kørsel online via selvbetjening på sydtrafik.flextrafik.dk eller via appen Flextrafik. Der er 20% rabat på egenbetalingen, hvis du bestiller online.
Du kan også bestille ved at ringe til Flextrafik på 76 608 608 alle dage mellem kl. 8-18. Kundeprofil med betalingskort fra selvbetjening kan også benyttes ved telefonisk bestilling, men giver ikke onlinerabat.
Rejser med flextrafik og tog
(Lange og landsdækkende rejser med bil/liftbus og tog)
Bestilt altid mindst 10 hverdage før afrejse. Du kan bestille op til 2 måneder i forvejen.
Bemærk: Brevforsendelse af biletter og rejseplan kan forlænge bestillingsfristen. Vi anbefaler, at du får rejseplanen sendt via digital post og selv henter togbilletterne på stationen.
-
Afbestil samme sted, som du har bestilt kørslen:
- Online på sydtrafik.flextrafik.dk eller via Flextrafik app.
- Ved at ringe til Flextrafik på 76 608 608.
- Afbestilling skal ske mindst én time før kørslen.
-
Du kan rejse med flextrafik på hele turen i region Syddanmark og region Midtjylland.
Der er også mulighed for at rejse internt på Sjælland og i region Nordjylland, hvis du kontakter vores kundecenter.
Hvis du vil til eller fra Nordjylland eller Sjælland, skal det ske i kombination med tog en del af vejen.
Rejser med flextrafik (bil/liftbus) og tog skal altid starte eller slutte i Syd- og Sønderjylland. Flextrafik kan hjælpe med at tilrettelægge hele rejsen.
Sydtrafiks Handicapkørsel kan ikke benyttes på øer uden broforbindelse, Fanø undtaget. Du kan som visiteret til Sydtrafiks handicapkørsel nemlig godt rejse til og fra Fanø, men ikke rejse internt på øen.
Når du bestiller, skal du fortælle os, hvis du medbringer følgende:
- Gæster. Du kan tage op til 3 gæster med til halv pris pr. person. Gæster skal være selvhjulpne og stå på og af ved samme adresse som dig. Gæster må ikke selv være medlem af handicap ordningen.
- Bagage, 2 stk. højst 11 kg. i alt
- Kørestol eller andre hjælpemidler
- Barnevogn eller autostol til et medrejsende barn (Autostol/selepude skal du selv medbringe og fastspændingen skal følge lovkrav)*
- Dyr (små dyr i tasker/bokse kan medbringes gratis. Servicehunde og førerhunde kan medbringes, hvis de er godkendt af kommunen som et hjælpemiddel)*
* Ring til Flextrafik og giv besked, hvis du har bestilt din rejse via selvbetjening.
-
Vi er forsinkede, når du ikke er hentet 15 minutter efter det planlagte tidspunkt. Det løser vi hurtigst muligt, hvis du ringer til Flextrafik tlf. 76 608 608 og taster 2.
Er vognen mere end 35 minutter forsinket, kan du være dækket af Sydtrafiks rejsegaranti for flextrafik:

Kontakt
Har du et spørgsmål? Vi sidder klar ved telefonerne til at hjælpe dig.
70 10 44 10
Få hjælp til busafgange, driftsforstyrrelser og køreplaner
Mandag - Fredag kl. 06.15 - 18.00
Lørdag kl. 09.15 - 17.00
70 11 33 33
Hjælper dig med alt omkring Rejsekort
Hverdage kl. 08.00 - 18.00
Lørdage kl. 10.00 - 15.00
Søn- og helligdage: Lukket
76 60 86 50
Få hjælp til Ungdomskort og Skolekort
Mandag - Torsdag kl. 08.30 - 15.00
Fredag kl. 08.30 - 14.00
76 60 86 00
Tast 4 for Omstilling / Administration
Hjælper med spørgsmål om Sydtrafik og stiller dig om til rette afdeling
Mandag - Torsdag kl. 8.30 - 15.00
Vi behandler din henvendelse hurtigst muligt - og vi passer godt på dine data. Angiv kun følsomme personoplysninger, hvis det er nødvendigt for din henvendelse.
Giv os din feedback
Skriv til os, hvis du har en oplevelse, du gerne vil dele med os. Vi modtager gerne feedback, uanset om det er ris eller ros. Jo flere oplysninger du giver os, jo bedre svar kan vi give dig.
Privatlivspolitik
I afsnittet "Kundehenvendelser pr. mail eller telefon" i Sydtrafiks privatlivspolitik kan du læse om, hvordan vi behandler dine personoplysninger, når du udfylder en formular.
Giv os din feedback
Skriv til os, hvis du har en oplevelse, du gerne vil dele med os. Vi modtager gerne feedback, uanset om det er ris eller ros. Jo flere oplysninger du giver os, jo bedre svar kan vi give dig.
Privatlivspolitik
I afsnittet "Kundehenvendelser pr. mail eller telefon" i Sydtrafiks privatlivspolitik kan du læse om, hvordan vi behandler dine personoplysninger, når du udfylder en formular.
Sydtrafik
Hvis bussen er skyld i, at du kommer 20 minutter for sent, kan du søge om rejsegaranti her i formularen. Læs dog først de nærmere regler for rejsegaranti her.
Flextrafik
Drejer det sig om kørsel med Flextrafik er det anden formular du skal udfylde. Gå til rejsegaranti for Flextrafik her.
Privatlivspolitik
I afsnittet "Kundehenvendelser pr. mail eller telefon" i Sydtrafiks privatlivspolitik kan du læse om, hvordan vi behandler dine personoplysninger, når du udfylder en formular.
Skriv til Kortkontoret
Brug formularen til at sende informationer og spørgsmål til os om Ungdomskort og Skolekort. Vi skynder os og svarer så hurtigt vi kan.
Privatlivspolitik
I afsnittet "Kundehenvendelser pr. mail eller telefon" i Sydtrafiks privatlivspolitik kan du læse om, hvordan vi behandler dine personoplysninger, når du udfylder en formular.
Få tilsendt en printet udgave af din køreplan
Hvis du gerne vil have en køreplan på papir, kan vi printe et eksemplar og sende det til dig. Udfyld formularen, så sender vi køreplanen med posten.
Privatlivspolitik
I afsnittet "Kundehenvendelser pr. mail eller telefon" i Sydtrafiks privatlivspolitik kan du læse om, hvordan vi behandler dine personoplysninger, når du udfylder en formular.
Sikker post
Har du behov for at sende informationer (fx persondata) til Sydtrafik på en sikker og krypteret måde, kan du gøre det via denne formular.
Privatlivspolitik
I afsnittet "Kundehenvendelser pr. mail eller telefon" i Sydtrafiks privatlivspolitik kan du læse om, hvordan vi behandler dine personoplysninger, når du udfylder en formular.