Covid-19 information Skip til hoved indholdet
Blå Og Gul Bus, Ribe.St 4

Covid-19 information

Her på siden har vi samlet alle oplysninger om covid-19 i forbindelse med din rejse med bus og flextrafik i Sydtrafik.

  • Der er fortsat krav om at bære mundbind eller visir i den kollektive trafik, men fra mandag d. 14. juni kan mundbindet fjernes, når man sidder ned. Det er heller ikke længere et krav at bære mundbind på stationer og perroner. 

    Det gælder for alle passagerer på 12 år eller over, men nogle vil af helbredsmæssige årsager kunne være undtaget fra kravet om mundbind eller visir. 

    Det er passagerernes eget ansvar at medbringe mundbind eller visir, og chaufføren har ret - men ikke pligt til - at afvise passagerer uden mundbind eller visir.

    Skal alle bruge mundbind?

    I udgangspunktet skal alle bære mundbind eller visir. Sundhedsstyrelsen oplyser dog, at der kan være undtagelser:

    • Børn op til og med 11 år behøver ikke bære mundbind
    • Personer med vejrtrækningsbesvær, nedsat bevidsthedsniveau, eller personer med fysiske eller mentale svækkelser, som gør, at de ikke selv kan fjerne mundbindet, skal ikke bære mundbind.

    Hvis du af ovennævnte årsager ikke kan bære mundbind eller visir, behøver du ikke dokumentere dette med en lægeerklæring eller lignende.

    Oplever du situationer, hvor du har et behov for at kunne signalere, at du er undtaget for kravet om at bære mundbind eller visir, så har du mulighed for at påføre dig et badge, som signalerer undtagelse for kravet. Badget er gratis og kan bestilles via udvalgte patientforeninger og hos Rosendahls Boghandel.

    Hvilket slags mundbind eller visir må jeg bruge?

    Ved et mundbind forstås et engangsmundbind eller et stofmundbind, som er fæstnet med snor, elastik eller lignende bag ørerne eller bag hovedet. Hvis du anvender et stofmundbind, anbefaler Sundhedsstyrelsen, at du anvender et trelags mundbind.

    Du kan også bruge visir. Ved visir forstås skærme af plastic, der dækker næse og mund, men som ikke er tætsluttende omkring ansigtet.

    Læs Sundhedsstyrelsens gode råd om mundbind her

    Se video fra Sundhedstyrelsen om korrekt brug af mundbind

  • Fra den 6. maj 2021 kan der igen betales kontant i flexbilerne.

    Udmeldingen fra transportministeriet den 10. juni, betyder i Sydtrafiks flextrafik, at både chauffører og passagerer skal benytte mundbind/visir, når de stiger ind og ud af vognen, og når chaufføren fastspænder kørestol mm og hjælper med selen.

    Når chauffører og passagerer sidder på deres pladser, er det frivilligt, om man vil benytte mundbind/visir. Passagerer kan som hidtil være undtaget for brug af mundbind/visir.

     

  • Fra torsdag d. 6. maj er det igen muligt at købe en billet ved buschaufføren i alle Sydtrafiks busser og betale med kontanter for flexturen. Salget af billetter i bussen har været suspenderet siden 14. januar i år.

    Billet til bussen kan også købes via Sydtrafik Mobilbillet App, der kan downloades fra Google Play eller App Store, og ellers anbefaler vi, at du bruger rejsekort.

    I flextrafikken henstiller vi til, at du fortsat primært bestiller på hjemmesiden eller i flextrafik app - og betaler digitalt ad den vej. Hvis du ikke har mulighed for dette, er det fortsat muligt at bestille telefonisk.

     

  • Bussernes kapacitet nedsat til 70% af hensyn til smittefaren. Det svarer til en person på hvert sæde samt 50% af ståpladserne i bussen. Det faktiske antal kan variere fra bus til bus afhængig af størrelse og indretning.

    Der kan ske forbikørsler, hvis bussen er fyldt, så hvis du har mulighed for at rejse uden for myldretiden, så opfordrer vi til, at du gør det. På den måde bliver der plads til alle.

    Benyt alle ledige sæder i bussen, så bliver rejsen tryggest for alle.

  • Du har nu mulighed for at få refunderet dit pendlerkort uden gebyr. Det sker på grund af myndighedernes seneste forholdsregler angående corona/covid-19. Du skal kontakte Rejsekort Kundecenter på 70 11 33 33 for at få refunderet en igangværende periode.

  • Du har mulighed for at få refunderet dit ungdomskort uden gebyr. Det sker på grund af myndighedernes seneste forholdsregler angående corona/covid-19.

    For at få refusion skal du sende dit navn og ungdomskort-nummer til kort@sydtrafik.dk. Så refunderer vi fra modtagelse af mail, når aktiv periode udløber. Der ydes kun refusion hvis kortet ikke har været brugt i perioden.

  • Rejsegarantien gælder ikke ved forhold, der er relateret til COVID-19, fx i tilfælde af forbikørsel pga. kapacitetsgrænsen i bussen.

Kontakt

Har du et spørgsmål? Vi sidder klar ved telefonerne til at hjælpe dig.

70 10 44 10

Få hjælp til busafgange, driftsforstyrrelser og køreplaner

Mandag - Fredag kl. 06.15 - 18.00

Lørdag kl. 09.15 - 17.00

Søn- og helligdage kl. 10.15 - 17.00

Ændringer kan forekomme omkring jul og nytår.

76 608 608

Bestil din Flextrafik. Få hjælp til Flextrafik

Alle dage fra kl. 08.00 - 18.00

Lukket den 24. og 31. december.

NB. Bestil kørsel senest 2 timer før ønsket afhentning.

70 11 33 33

Hjælper dig med alt omkring Rejsekort

Hverdage kl. 08.00 - 18.00

Lørdage kl. 10.00 - 15.00

Søn- og helligdage: Lukket

76 60 86 50

Få hjælp til Ungdomskort og Skolekort

Mandag - Torsdag kl. 08.30 - 15.00

Fredag kl. 08.30 - 14.00

Helligdage lukket

76 60 86 00 - tast 4

Hjælper med spørgsmål om Sydtrafik og stiller dig om til rette afdeling

Mandag - Torsdag kl. 8.30 - 15.00

Fredag kl. 8.30 - 14.00

Søg