Skip til hoved indholdet

Sydtrafik går med i Solsikkeprogrammet

Oprettet: 26 august 2022
Grøn keyhanger med solsikker på

Sydtrafik sætter fokus på tilgængeligheden for rejsende med usynlige handicap og går med i Solsikkeprogrammet

For personer med usynlige handicap, for eksempel hjerneskade, ADHD, angst, tourette syndrom, epilepsi, PTSD med videre, kan det være stressende at være i ukendte omgivelser, blandt ukendte mennesker. Det kan være svært at bede om hjælp, når man ikke ved hvordan det bliver opfattet og omvendt kan det også svært for personale og medpassagerer at vide om det er i orden at tilbyde hjælp.

Sydtrafik sætter nu fokus på udfordringerne og træder ind som del af Solsikkeprogrammet, der blandt andre også tæller alle de større danske lufthavne, Legohouse, Lalandia, Legoland, Wow park, For Sea Ferries, Movia, Givskud Zoo, Tivoli, Arriva, Bakken, Midttrafik, Smukfest, mere end 150 danske apoteker, Akutmodtagelsen på Bispebjerg og Frederiksberg Hospital med flere.

Sydtrafik træner medarbejderne gennem Solsikkeprogrammet, så de ved hvad et usynligt handicap er, hvad Solsikken betyder og hvordan man bedst møder en person, der har valgt at gøre det usynlige synligt ved at bære Solsikken.

Formålet er, at man kan vælge at gøre det usynlige synligt i de situationer hvor der kan være brug for det og det er svært eller umuligt at forklare sig. Solsikken viser personale og medpassagerer, at man kan have brug for lidt ekstra tid, tålmodighed eller hjælp. Solsikkesnoren giver ingen særlige fordele, men fungerer som et signal til chauffører, billetkontrollører og medrejsende om, at personen kan have behov for ekstra hensyn.

”Vi håber med vores indtræden i Solsikkeprogrammet at bidrage til at skabe forståelse og nedbryde nogle af de barrierer, der måske står i vejen for at tage den kollektive trafik, når man lever med udfordringer, der ikke kan ses. Vi ønsker at sikre en tryg rejseoplevelse for alle og det kan Solsikken være med til” siger Jette Lauridsen, der er afdelingschef for Kunde og Marked i Sydtrafik.

Hos Videnscenter om Handicap er man glad for, at Sydtrafik tager Solsikken til sig:

”At en så stor udbyder af kollektiv trafik som Sydtrafik går med vil betyde en kæmpe forskel i mange menneskers liv. For mange mennesker med usynlige handicap, er det at tage offentlig transport ikke altid så ligetil. Det er en stor fordel, at man kan signalere til chauffører, kontrollører og medpassagerer, at der kan være behov for ekstra tid, tålmodighed eller hjælp. Det skaber tryghed og vil give flere mod på rejsen. Vi håber endnu flere transportaktører vil følge trop,” fortæller chef for Videnscenter om Handicap, Dorte Nørregaard.

Kontaktinformation

Sydtrafik, Jette Lauridsen, afdelingsleder Kunde og Marked: jla@sydtrafik.dk, 23 71 02 50
Videnscenter om Handicap, Dorte Nørregaard, Centerchef. 40 92 27 64

 

Kontakt

Har du et spørgsmål? Vi sidder klar ved telefonerne til at hjælpe dig.

70 10 44 10

Få hjælp til busafgange, driftsforstyrrelser og køreplaner

Mandag - Fredag kl. 06.15 - 18.00

Lørdag kl. 09.15 - 17.00

Søn- og helligdage kl. 10.15 - 17.00

Ændringer kan forekomme omkring jul og nytår.

76 608 608

Bestil din Flextrafik. Få hjælp til Flextrafik

Alle dage fra kl. 08.00 - 18.00

Lukket den 24. og 31. december.

NB. Bestil kørsel senest 2 timer før ønsket afhentning.

70 11 33 33

Hjælper dig med alt omkring Rejsekort

Hverdage kl. 08.00 - 18.00

Lørdage kl. 10.00 - 15.00

Søn- og helligdage: Lukket

76 60 86 50

Få hjælp til Ungdomskort og Skolekort

Mandag - Torsdag kl. 08.30 - 15.00

Fredag kl. 08.30 - 14.00

Helligdage lukket

76 60 86 00 - tast 4

Hjælper med spørgsmål om Sydtrafik og stiller dig om til rette afdeling

Mandag - Torsdag kl. 8.30 - 15.00

Fredag kl. 8.30 - 14.00

Søg