Trafikselskaber giver fire bud på at styrke mobiliteten i landområderne
Oprettet:
Den kollektive trafik spiller en central rolle i at få Danmark til at hænge bedre sammen og i at fremme den grønne omstilling. Men skal mobiliteten styrkes i landområderne, kræver det nytænkning og en mere fleksibel lovramme for trafikselskaberne. Derfor er de regionale trafikselskaber gået sammen om at udgive en pjece med fire anbefalinger til nye mulige løsningsforslag.
Lukkede lokalskoler og voksende transportafstand til uddannelsesinstitutioner, sundhedstilbud og indkøbsmuligheder betyder, at danskere i yderområderne uden egen bil i stigende grad er afhængige af den kollektive transport. Når børn skal til og fra skole og pendlerne på arbejde udnyttes kapaciteten i bussen fuldt ud, men uden for myldretiden, hvor efterspørgslen er meget mindre, kan der være langt mellem busserne – og måske kører der slet ikke nogen. Der er brug for nye og mere fleksible transportløsninger.
Fire anbefalinger til nye fleksible transportløsninger
Der findes ikke én løsning til alle udfordringer på tværs af Danmark. I pjecen giver de regionale trafikselskaber deres bud på nye tiltag, der kan supplere eller erstatte den traditionelle kollektive transport i landområderne. Trafikselskaberne peger på samkørsel, fleksible busser, Frivilligbus og trafikknudepunkter.
”Vi skal udvikle og forny os for at fremme omstillingen til mere miljørigtig transport og for at sikre god service i de tyndest befolkede områder af landet. Trafikselskaberne har tidligere udviklet Flextrafik og samarbejdet om at skalere og standardisere den løsning på tværs af landet. Vi er klar til at tage ansvar for nye innovative løsninger” siger Steen Vindum, formand for Trafikselskaberne i Danmark.
Kræver investeringer og nye rammevilkår
I dag udgør de lovmæssige rammevilkår en barriere for, at trafikselskaberne kan påtage sig en mere aktiv og koordinerende rolle inden for bl.a. samkørsel og mikromobilitet. Sammen med de økonomiske konjunkturer giver det store udfordringer med at prioritere og teste disse løsninger i stor skala.
Transportministeren har bebudet, at der skal nedsættes et ekspertudvalg, der skal se på busbetjeningen i yderområder. Det er håbet, at pjecen og dens løsningsforslag kan spille ind til udvalgets arbejde.
”Sammen med vores ejere og samarbejdspartnere har Trafikselskaberne opbygget viden, erfaring og kompetencer med drift og udvikling af den kollektive transport i landområderne. Vi håber, at pjecen og dens anbefalinger vil kunne bidrage til arbejdet i regeringens kommende ekspertudvalg om at styrke mobiliteten i yderområderne. ” siger Steen Vindum.
Seneste nyheder
-
Ny billetapp til hele Danmark
29. august 2023 -
Priserne ændres i flextrafikken
15. december 2022 -
Sydtrafik regulerer billetpriserne
15. december 2022 -
Park and Ride i Vejle
24. november 2022 -
Kør billigt til stemmeboksen
24. oktober 2022